Dongense VVD op pad met BOA

Afgelopen zomer heb ik, Perry Wens, een dag meegelopen met de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) van Dongen.

Deze actie kwam voort uit de verschillende vragen die wij als fractie van de Dongense VVD ontvangen ten aanzien van handhaving binnen Dongen. Veel Dongenaren vragen zich af wie de BOA is en wat zijn taken zijn. Dit was voor mij reden om een kijkje te nemen in het leven van de Dongense BOA.

Meeloopdag en vragen in de gemeenteraad

Tijdens deze dag heb ik inzicht gekregen in het werk van de BOA’s en heb ik mogen ervaren wat er gedaan wordt met de meldingen die binnen komen door de Buiten Beter App. Ik was aangenaam verrast door de gedrevenheid van Leon (een BOA van Dongen). Ook situaties die niet eenvoudig zijn, worden door de BOA opgepakt en er wordt gehandhaafd indien nodig. Tijdens de meeloopdag bleek dat de BOA’s veel werk verzetten in onze gemeente en daar horen de juiste materialen bij. Alleen op die manier kunnen BOA’s passend optreden bij situaties die om handhaving vragen. Tijdens de beantwoording van onze vragen tijdens het vragenhalfuurtje in de gemeenteraad heeft de portefeuillehouder verteld dat vanaf medio november 2019 de BOA’s zullen worden uitgerust met een C2000 portofoon waardoor zij direct in contact staan met elkaar en met de politie. Naast de handboeien die zij tot hun beschikking hebben, vinden wij dit een goede ontwikkeling.

Taken BOA

De BOA heeft in de kern twee taken: controleren en toezicht houden. Dit loopt uiteen van meldingen opvolgen die gedaan worden bij de gemeente tot het handhaven van het handhaven op de APV wetgeving. De gemeenteraad van Dongen heeft in 2017 een handhavingsbeleidsplan vastgesteld waarin is afgesproken waar de focus ligt voor de BOA van Dongen. De afgelopen tijd zijn de inzichten veranderd over de inzet van de BOA’s. Dit bleek uit de vragen die ik namens de Dongense VVD heb gesteld tijdens de raadsvergadering van 24 oktober. De Dongense VVD is blij dat de nieuwe inzichten ook leiden tot actie. De portefeuillehouder heeft ons toegezegd dat het uitvoeringsprogramma daardoor binnenkort zal worden herzien. Voor de Dongense VVD zijn handhaving en veiligheid één van onze speerpunten en wij zien het nieuwe programma graag tegemoet.

Werken aan zichtbaarheid

De zichtbaarheid van de BOA’s in Dongen was ook een vraag tijdens de afgelopen raadsvergadering. Wij vinden het erg jammer dat verschillende mensen het gevoel hebben dat er niks met meldingen gedaan wordt en zichzelf afvragen of we wel een BOA hebben. De gemeente heeft voor de zichtbaarheid dienstfietsen ter beschikking gesteld zodat de BOA beter te herkennen is. Ook zullen de BOA’s meer zichtbaar worden op de diverse evenementen die we in Dongen hebben. De Dongense VVD vindt het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt binnen de gemeente en dat handhaving zichtbaar is. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en zijn erg benieuwd naar uw ervaringen met de BOA’s in onze gemeente. Heeft u een ervaring die u met ons wilt delen of heeft u een andere gedachte over de veiligheid van Dongen laat het ons dan weten via info@dongensevvd.nl

Perry Wens,

raadslid Dongense VVD.