vrijheid & waarden

De Dongense VVD is een sterke, lokaal georganiseerde partij. Onze leden zijn nauw verbonden met verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties in Dongen, 's Gravenmoer en Klein Dongen Vaart. Steeds meer is de gemeente verantwoordelijk om uitvoering te geven aan landelijk en provinciaal beleid. Precies daarom benut de Dongense VVD de korte lijnen met de landelijke en provinciale overheid. Met de uitgangspunten (vrijheid, eigen verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid) van de landelijke VVD als basis, is voor iedere inwoner van onze gemeente duidelijk met welke waarden wij de lokale politiek vorm willen geven.

We geven de Dongenaren vrijheid en vertrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid. Wij geloven dat de vrijheid van een individu ophoudt daar waar je de vrijheid van de ander belemmert. Wij beschouwen onze inwoners als gelijkwaardig en streven ernaar alle inwoners dezelfde kansen en mogelijkheden te bieden, dit noemen wij sociale rechtvaardigheid in een inclusieve samenleving.

Waarden waardoor mooie dingen kunnen ontstaan. We investeren in vriendschappen, kijken om naar familieleden, helpen mensen die soms tijdelijk hulp nodig hebben. We werken samen aan een inclusief Dongen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Zelf doen als het kan, hulp bieden en samenwerken waar dat nodig is.

De effecten van de coronacrisis hebben veel Dongenaren geraakt. Gelukkig zien we dat er veerkracht is in de Dongense gemeenschap en er weer ruimte komt voor ontmoeting. Dit biedt ons de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de grote opgaven die op ons afkomen zoals de duurzaamheids- en klimaatopgave, de vergrijzing en de arbeidsmarkt. In de omgevingsvisie gaan we met elkaar bepalen waar we naartoe willen met onze mooie gemeente.

De Dongense VVD denkt samen met inwoners na over waar we voor staan en hoe we kunnen behouden en versterken wat ons dierbaar is. Dit doen wij samen met ervaringsdeskundigen en werken aan én met een Lokale Inclusie Agenda Dit vraagt om verantwoordelijkheid, verbinding en leiderschap. Een drietal kenmerken die passen bij de Dongense VVD. Maar ook compromissen durven sluiten. Oog hebben voor elkaars zorgen en belangen en vooral kijken naar wat wérkt.