onderwijs & cultuur

De Dongense VVD staat voor ‘thuisnabij onderwijs’ waarbij wij diversiteit en inclusiviteit bevorderen. Voor gebalanceerde ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat zij in eigen buurt naar school gaan en met elkaar kunnen spelen. Inclusief onderwijs is onderwijs, waarin kinderen vanuit allerlei achtergronden, met én zonder beperkingen samen spelen, opgroeien, ontwikkelen en leren. Dit vindt plaats op een toegankelijke school in hun eigen omgeving, die hun ouders hebben uitgekozen. Regulier waar mogelijk en speciaal waar het echt niet anders kan.

Bij intensieve samenwerking en afstemming tussen de opvoeders, onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, maar ook (sport-)verenigingen en ouderen, kan worden gesproken over een Integraal Kind Centrum (IKC). Ook intensieve samenwerking in het sociaal domein op het gebied van zorg is een nauw betrokken partner. Zo dragen we samen zorg voor kinderen en werken we aan preventie en beperken we de kosten in de jeugdzorg. De Dongense VVD ziet dan ook een locatie van het dorpsteam geïntegreerd in één van de IKC’s van Dongen.

Om eigentijds en meer inclusief onderwijs te realiseren, is moderne huisvesting noodzakelijk. Om te komen tot die huisvesting is het van belang om na te denken over de rol die een school heeft in een gemeenschap. Voor de Dongense VVD is het realiseren van IKC's belangrijk. Het biedt een omgeving, waar sport- spel, cultuur en vrije tijd kansen biedt. Waar kinderen, (jong-)volwassenen en senioren, activiteiten ondernemen. Multifunctionele gebouwen dus, die zowel tijdens als na schooltijd bruikbaar moeten zijn voor b.v. wijk-, cultuur- of naschoolse activiteiten.

Dongen kent een rijk verenigingsleven waar we trots op zijn. Elke vereniging met haar eigen leden en haar eigen kenmerken. Toch is het goed om van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen wanneer het kan. De Dongense VVD is voor samenwerken zodat de uitdagingen bij de verenigingen samen kunnen worden aangepakt.

De Dongense VVD wil onze verenigingen koesteren en ondersteunen waar het kan. We moeten ons verenigingsleven toekomstbestendig maken en de het beleid voor verenigingen en de sportvisie van de gemeente strategisch monitoren zodat we tijdig kunnen bijsturen op de vragen uit de huidige tijd.

We moeten zorgen dat alle verenigingen de ondersteuning krijgen die men nodig heeft, ook de geprivatiseerde verenigingen mogen rekenen op de steun van de Dongense VVD. Sport en gezondheid gaan goed samen. Het is daarom van belang om sport zo vroeg mogelijk te stimuleren. De Dongense VVD wil de koppeling tussen onderwijs en sport verder optimaliseren om een positieve gezondheid te bevorderen