Onderwijshuisvesting: laten we het belang van de kinderen centraal stellen

Afgelopen donderdagavond stond de besluitvormende raad vooral in het teken van de artikel-33 vragen die de Dongense VVD, D66 en OVD hadden ingediend na de beschuldigingen over en weer tussen de gemeente en Stichting Initia over nieuwbouw IKC De Beljaart. We zijn zeer teleurgesteld dat de discussie over de onderwijshuisvesting en de nieuw te bouwen IKC wéér is geëscaleerd.

Wat vooral tegenviel is dat de verantwoordelijke wethouder vooral haar straatje probeerde schoon te vegen. Ze had geen enkele moeite genomen om met voorstellen te komen hoe dit op te lossen. Na doorvragen kwam de aap uit de mouw: De wethouder wil gewoon vasthouden aan maximaal 407 leerlingen in de nieuw te bouwen IKC De Beljaart. Dat de directie van Initia in staat is om binnen het beschikbaar gestelde bouwbudget meer leerlingen uit De Beljaart aan te nemen, deed niet overtuigen.

Wat de Dongense VVD betreft hoort het uitgangspunt te zijn dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen wijk naar school kunnen. Het belang van de kinderen moet centraal staan, niet een getal.

Wij roepen het college op om met de schoolbesturen van Initia, PCPO en Bravoo een integraal spreidingsplan te maken waarop de scholen hun aannamebeleid op gaan baseren. Ook willen we dat voorstellen zoals door Initia geopperd die eraan bijdragen dat zoveel mogelijk kinderen uit De Belkjaart straks naar de nieuwbouw IKC De Beljaart kunnen, serieus worden overwogen.

Frans den Broeder

Fractievoorzitter Dongense VVD